Pada era globalisasi ini, saban hari kita dihidangkan dengan
pelbagai bentuk hiburan. Hal ini tidak kira sama ada melalui media cetak mahu
pun media elektronik. Berbincang mengenai hiburan, isu yang ingin diketengahkan
di sini adalah mengenai fenomena kebangkitan filem yang kebanyakan merosakkan
akidah umat Islam. Industri hiburan tanah air kini semakin hari semakin
berkembang dengan penghasilan pelbagai bentuk filem atau drama tidak kira sama
ada berunsurkan komedi, romantik, aksi, mahupun seram. Seiring dengan
kebangkitan filem-filem berunsur hantu dalam seram ini telah mendapat perhatian
ramai pihak. Ada diantaranya memuji dan menyokong lambakan filem ini dan tidak
ketinggalan juga yang menkritiknya. Kebanyakannya yang mengkritiknya adalah
disebabkan terdapat unsur-unsur yang negatif yang mampu diserap kepada parah
penonton. Lebih-lebih lagi golongan dari peringkat remaja dan kanak-kanak.
Mereka ini merupakan golongan yang mudah terpengaruh kerana masih berda dalam
proses belajar. Perkara ini sangat membimbangkan kerana ramai penonton yang
meminati filem yang berunsurkan hantu dan seram ini terdiri daripada masyarakat
melayu dan beragama Islam. Mereka ini terdiri daripada pelbagai peringkat usia
iaitu golongan tua, dewasa, remaja dan kanak-kanak. Hal ini ditakuti
menyempitkan fikiran dan mengancam
akidah generasi muda dan kanak-kanak.
Dalam konteks ini,
khurafat adalah karut-marut yang tidak benar sama sekali. Tidak sepatutnya
kepercayaan-kepercayaan sedemikian menghantui umat Islam sehingga menghindarkan
perjalanan hidup mereka kerana kongkongan khurafat itu. Umat Islam perlu bersih
niat dan pergantungan mereka hanya kepada Allah S.W.T sahaja. Disamping itu,
amalan khurafat boleh membawa kepada syirik yang sudah tentu yang menjejaskan
akidah seseorang Muslim selain hanya mengakibatkan dosa yang tidak terampun
disisi Allah. Disini, kami mengupas lebih lanjut tentang unsur-unsur khurafat
dalam filem.
Menurut kitab
Al-Mu'jam al-wasit,khurafat ialah cerita-cerita yan mempersonakan yang
dicampuradukkan dengan perkara dusta.Mengikut kamus al-Marbawi,khurafat ialah
sebarang cerita yang benar-benar dusta. Pendapat lain menyebut bahawa khurafat
ialah sesuatu hal yang tidak masuk akal atau perkara-perkara yang sukar untuk
dipercayai kebenaran.Berdasarkan takrif tersebut,dapat disimpulkan bahawa
khurafat ialah sesuatu perkara yang mempersonakan berbentuk rekaan atau dongeng(lagenda),karut
dan memyimpang dari ajaran Islam. Istilah tahayul pula bermaksud semua cerita,
sama ada khayalan atau rekaan , ajaran-ajaran, pantang larang, adat istiadat,
ramalan-ramalan, pemujaan atau kepercayaan yang menyimpang daripada ajaran islam.
Tahayul meliputi cerita-cerita yang mempersonakan dan bercampur aduk denan
perkara-perkara yang dusta.kepercayaan karut ditakrifkan sebagai keseluruhan
tatacara hidup serta hasil kegiatan dan penciptaan yang berupa kebendaan atau
kerohanian dalam masyarakat,tamadun dan, peradaban yang direka serta bercanggah
dengan ajaran islam. Ketiga-tiga istilah mempunyai maksud dan perkaitan yang
rapat antara satu sama lain.
Ciri-Ciri Khurafat Dan Tahayul Dalam
Penerbitan
Berdasarkan garis panduan JAKIM (2009) antara ciri-ciri
khuurafat dan tahayul seperti yang berikut:
·
Cerita-cerita yang tidak didasarkan pada nas-nas syarak
sama ada al-Quran atau hadis.
·
Cerita-cerita yang berunsur mitos dan
lagenda,rekaan,dongeng,khayalan atau kepercayaan karut.
·
Cerita-cerita yang bersumberkan kepercayaan lama dan adat yang
bercanggah dengan Islam
Contoh-Contoh Amalan Khurafat Dan Tahayul
Contoh-contoh amalan khurafat dan tahayul seperti yang berikut:
Khurafat:
Khurafat:
- · Menanam sebatang pokok pisang di halaman atau rumah yang baru selesai dibina dianggap dapat membawa sial pada penghuni rumah itu.
- · Jika bunga ditanam ditempat berdaun lebat dianggap dapat memiliki banyak rezeki.
- · Jika sebatang pokok beringin yang ditanam di halaman istana tumbang, hal ini pertanda akan terjadi penggulingan pimpinan negara.
Tahayul:
- · Kepercayaan kepada keramat seperti kubur,pokok,kayu dan seump amanya.
- · Kepercayaan kepada nasib sial,seperti adat membuang sial.
- · Kepercayaan kepada jin dan memohon pertolongan daripadanya,umpamanya adat memuja kampung.
Menurut garis panduan yang dikeluarkan JAKIM,
hukuman yang ditetapkan ke atas pelaku yang percaya kepada amalan khurafat dan
tahayul ialah SYIRIK. Dalam Islam, percaya kepada benda-benda khurafat dan
tahayul, misalnya benda-benda keramat seperti pokok, kubur,telaga dan
sebagainya serta yakin terhadap kuasa selain daripada Allah SWT ialah syirik
dan bertentangan dengan kepercayaan tauhid. Antara bentuk-bentuk keramat,khurafat,tahyul
dan kebudayaan karut yang dipercayai oleh masyarakat yang terdapat dalam
media hari ini.
- · Kepercayaan adanya keramat pada benda-benda dan objek tertentu yang boleh mendatangkan kebaikan luar biasa seperti telaga keramat, cincin keramat, keris keramat, buaya keramat, dan sebagainya.
- Menganggap keramat pada seseorang yang berpengaruh dalam masyarakat, atau kumpulan tertentu.
- Cerita-cerita yang tidak didasarkan pada nas-nas syarak sama ada al-Quran atau al-Hadith.
- Cerita-cerita yang berunsur metos dan legenda, rekaan, dongeng, khayalan atau kepercayaan karut.
Rasulullah SAW
melarang berjumpa tukang tenung (kuhhan) dalam sabda bermaksud: “Sesiapa yang
menjumpai tukang tenung, kemudian ia bertanyakan kepadanya sesuatu, ditutup
baginya pintu taubat selama 40 malam.” (Hadis riwayat
Tabarani)
No comments:
Post a Comment