Masyarakat
India biasanya mengikuti adat resam yang berteraskan agama Hindu meskipun ramai
orang India pada hari ini beragama lain. Seperti kaum-kaum lain di Malaysia,
mereka juga mempunyai budaya berkunjung ke rumah rakan dan sanak saudara serta
turut bersedia menerima kunjungan dari jiran tetangga. Didalam masyarakat
India, jika kita ingin berkunjung kerumah tetamu, amatlah digalakkan membawa
buah tangan sebagai tanda terima kasih kepada tuan rumah. Mereka juga biasanya
melangkah kedalam rumah dengan kaki kanan dahulu. Perayaan kaum India ini
dipanggil “Deepavali”.Perayaan ini disambut oleh masyarakat Hindu. Ianya
dirayakan pada 22 Oktober/November atau ke 14 bulan Aipasi dalam kalendar Tamil
(antara bulan Oktober dan November) dan juga dikenali sebagai pesta
Cahaya.Deepavali bermaksud ‘sebarisan pelita’. Dengan memasang pelita, mereka
percaya bahawa kecerahan mengatasi kegelapan, kebaikan mengatasi kejahatan,
keadilan mengatasi kezaliman dan kebijaksanaan mengatasi kejahilan. Di
pagi hari, masyarakat Hindu akan menyucikan tubuh badan dengan memakai sedikit
minyak di kepala dan mandi. Kemudian mereka bersembahyang di rumah atau
dikuil-kuil.Selepas bersembahyang, mereka berkunjung ke rumah kaum
keluarga.Kebiasannya, surirumah akan menyediakan kotak-kotak kecil berisi
manisan dan membawa bersama apabila berkunjung ke rumah saudara-mara mereka. Di
kebanyakan rumah, ‘rangoli’ iaitu lukisan yang dibuat daripada tepung beras
berwarna-warni akan menyambut tetamu di hadapan rumah.
Selain
itu, mereka juga menyambut hari Thaipusam.Hari Thaipusam merupakan hari
menunaikan nazar dan menebus dosa atau memohon ampun atas dosa-dosa yang telah
dilakukan sepanjang tahun. Bukan semua penganut Hindu akan menunaikan nazar.
Nazar ialah memohon hajat kepada Dewa Murugan dan jika permohonan dikabulkan,
maka satu acara tertentu diadakan sebagai tanda kesyukuran. Biasanya, murid
yang akan menduduki peperiksaan, wanita yang berhajat untuk mengandung tetapi
belum mendapat kurniaan Ilahi, lelaki yang meminta nazar semoga ibu bapanya
selamat daripada pembedahan waima sakit merupakan antara faktor utama penganut
Hindu memohon nazar. Ramai juga lelaki Hindu yang mencukur rambut pada hari
tersebut dan mewarnakan kepala yang botak itu dengan warna kuning daripada
kunyit. Perkhidmatan menggunting rambut ini ada disediakan di luar kuil dengan
bayaran tertentu. Amalan ini merupakan satu bentuk melepaskan atau membayar
nazar atau melupakan sesuatu peristiwa yang sedih dan menanti hari-hari yang
baik yang bakal menjelma. Bagi yang memohon ampun agar dosa mereka diampunkan,
“kavadi” akan dibawa atau dijunjung di atas bahu atau di atas kepala. Kavadi
ini diperbuat daripada beberapa rod besi atau kayu yang di atasnya terletak
patung dewa Murugan dengan pelbagai saiz dan bentuk. Antara hiasan utama kavadi
ialah bulu burung merak dan bunga-bungaan. Pembawa kavadi ini lazimnya terdiri
daripada lelaki, perempuan, tua, muda dan kanak-kanak. Berat dan saiz kavadi
ini bergantung pada kemampuan seseorang. Selain itu pembawa kavadi akan
diiringi oleh beberapa orang pembantu khas dari tempat masing-masing. Ada yang
diiringi dengan kumpulan muzik , mangkuk perasap kemenyan dan lain-lain. Dari
semasa ke semasa, pembawa kavadi akan berehat di tangga-tangga tertentu ,
berehat dan diberi minum.
Perayaan yang popular
di Sarawak dikenali sebagai perayaan Gawai Dayak. Perayaan ini
disaambut oleh kaum Dayak sebagai menandakan penghujung musim menuai serta
permulaan musim tuaian baru. Untuk menyambut perayaan ini, kebiasaannya mereka
akan membersihkan rumah serta kubur nenek moyang mereka. Sehari sebelum
perayaan ini kesemua anggota keluarga akan berkumpul dan ahli keluarga yang
paling muda akan menawarkan hidangan yang disediakan khas kepada kedua orang tua
mereka. Pada perayaan ini juga, mereka akan menari dan mengenakan pakaian
tradisional sambil menikmati “Tuak” iaitu sejenis arak yang diperbuat daripada
nasi. Perayaan bagi suku kaum terbesar
di Sabah pula ialah Pesta kaamatan yang dirayakan olah kaum
Kadazan Dusun. Pesta ini merupakan upacara perayaan khas untuk
menghormati “Bambazon” iaitu semangat padi. Perayaan ini adalah amalan secara
tradisi kaum Kadazan Dusun sejak zaman berzaman yang biasanya diadakan selepas
selesai menuai padi. Perayaan seumpama ini mengharapkan agar rezeki yang akan
datang bertambah baik dan lumayan.
Ia merupakan perayaan yang disambut di Sarawak oleh
kaum pribumi Sarawak, terutamanya Iban, Bidayuh dan Orang Ulu seperti Kayan dan
Kenyah, dan juga komuniti Dayak di Kalimantan Barat. Kebanyakan kaum-kaum
Dayak ini masih tinggal di rumah-rumah panjang dan setengah-tengahnya tinggal
berkelompok di kampung-kampung. Gawai bermaksud pesta. Jadi, Gawai Dayak adalah
Pesta Dayak. Gawai Dayak merupakan hari menyambut tahun baru yang ditandakan
dengan berakhirnya musim menuai padi dan bermulanya musim menanam padi yang
baru. Ia merupakan musim perayaan pesta-pesta tradisi dan sosial.Gawai Dayak
mula disambut secara besar-besaran semenjak 25 September1964 apabila Hari Gawai
diisytiharkan sebagai hari perayaan rasmi di Sarawak. Sambutan Gawai Dayak pada
peringkat negeri yang pertama adalah pada 1 Jun 1965. Sebelum itu, hari cuti
umum ini dipanggil Hari Sarawak oleh pemerintahan Rajah Brooke. Mereka
mempunyai beberapa upacara besar yang dijalankan di rumah panjang dan
bandar.Hari pertama perayaan jatuh pada pada 31 hb Mei dan hari kedua pada 1 hb
Jun setiap tahun dan akan tamat secara rasmi dengan upacara penutupan pada
akhir bulan Jun dan dipanggil menggulung tikar. Perayaan Pada Hari Gawai Dayak.
Nasi pulut "pansuh" (lemang) akan dimasak dalam ruas buluh supaya ada
aroma istimewa daripada buluh tersebut yang tidak diperolehi jika dimasak dalam
periuk.Nasi pulut ini adalah dianggap hidangan istimewa kerana kelekitannya
melambangkan perpaduan dikalangan komuniti itu yang menjamahnya. Nasi pulut
juga digunakan membuat nasi manis dan tuak,sebagai salah satu sajian kepada
para dewa dan membalaing tiang chandi sewaktu gawai burung atau kenyalang. Majlis
penutupan Gawai Dayak akan diadakan dengan acara simbolik menggulung tikar yang
dipanggil "Ngiling bidai" oleh kaum Iban. Acara ini merupakan maljis
kecil atau sederhana di mana ada makan minum setakat yang masih ada, pokok
ranyai yang lebih kecil boleh didirikan, diikuti tarian ngajat
sekurang-kurangnya dan tuak peruk mungkin dihidangkan. Ruak peruk disediakan
daripada hampas nasi pulut yang tinggal dalam tempayan setelah air tuaknya
hampir habis diminum. Jadi, tuak peruk selalunya berwarna putih. Akhir sekali,
sebuah tikar yang dipanggil "bidai" akan digulung untuk menandakan
tutupnya perayaan Gawai Dayak.
Pesta
keamatan atau nama lain iaitu (Tadau Kaamatan) atau di dalam bahasa
Kadazan "Magavau"merupakan upacara perayaan khas untuk
menghormati "Bambazon" iaitu semangat padi. Perayaan ini adalah
amalan secara tradisi Kaum Kadazan-Dusun sejak zaman berzaman.
Perayaan "Magavau" ini biasanya diadakan selepas selesai
menuai padi. Antara sambutan menarik yang diadakan ialah persembahan dan
pertandingan Tarian Sumazau. Tarian ini ditarikan oleh kaum
petani terdiri daripada lelaki dan perempuan dengan memakai pakaian tradisional
mereka. Tarian ini dengan iringan paluan Gong. Tarian ini ditarikan dengan
kedua-dua tangan diangkat ke paras bahu dan dikibar-kibarkan umpama kipasan
sayap burung, mengikut alunan rentak yang dimainkan.Selain daripada
persembahan tarian Sumazau, diadakan juga pertandingan nyanyian dipanggil
Sugandoi, pertunjukan bina badan, dan ratu cantik atau "Unduk Ngadau",
dan persembahan segala jenis kesenian dan kraftangan. Pertandingan seperti
memukul gong dan sukan rakyat juga menjadi antara acara utama dalam
perayaan ini. Antara hidangan popular semasa perayaan ini ialah meminum tapai
atau "Kinomol",
iaitu sejenis arak tradisional. Tapai merupakan minuman tradisi mereka,
diperbuat sama ada daripada beras (nasi) atau ubi kayu. Nasi akan diperam di
dalam sebuah tempayan besar atau "tajau" selama seminggu, atau ubi
kayu diperam selama dua hingga tiga minggu. Biasanya tapai dicampur dengan ragi
untuk mempercepatkan proses "memberi rasa" kepada tapai tersebut.
Kebudayaan dan adat ahli masyarakat Malaysia walaupun berbeza, namun mempunyai
asas yang sama iaitu membentuk keperibadian dan jati diri individu ke arah yang
lebih baik. Melalui usaha membentuk identiti dan keperibadian kebangsaan, ia
membolehkan masyarakat negara kita berinteraksi dengan lebih baik di antara
satu sama dalam melaksanakan matlamat yang sama iaitu untuk membentuk
masyarakat Malaysia yang bepegang teguh dengan ajaran agama masing-masing dan
mementingkan nilai-nilai murni yang diajar didalarn agama mereka. Akhirnya,interaksi antara kaum ini penting untuk
menghindari masyarakat daripada melakukan aktiviti-aktiviti yang tidak sihat
dan menyalahi norma-norma kehidupan. Interaksi antara kaum yang baik juga
adalah merupakan satu jalan kearah perpaduan nasional dan mencetuskan
masyarakat yang harmonis dan bersatu padu.
Oleh: Maek Jedidaiah
No comments:
Post a Comment